Baza wiedzy
lotnictwo.net.pl HelpDesk > Help Desk > Baza wiedzy

Szukaj w bazie wiedzy:


Zapis zagranicznych regów wojskowych

Rozwiązanie

Chcielibyśmy zwrócić uwagę na problem pojawiający się przy dodawaniu zdjęć wojskowych statków powietrznych z pewnych państw, które mogą sprawiać problemy (lub, które wydaje się, że nie sprawiają problemów, ale w rzeczywistości wpisany reg nie jest właściwy).

Niemcy.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że w internecie znajdują się przeróżne formy zapisu niemieckich regów, czasem z myślnikiem, czasem ciągiem bez niczego. Jednak niemieckie strony i monografie jako prawidłową podają wersję z plusem, symbolizującą krzyż znajdujący się pomiędzy cyframi rejestracji. Dla zobrazowania zdjęcie Tornada, którego prawidłowy reg to 43+65. Zapisy 4365 oraz 43-65 są nieprawidłowe.

Samolot i właściciel
Panavia TornadoIDS
Germany - Air Force
Lotnisko
Czech Republic: Hradec Kralove ( LKHK)
Data /REG / CN
04.09.2009 / 43+65 / 171/GS038/4065
Autor
Przemysław "Drzemi" Rost 



Francja

Kolejnym problematycznym krajem jest Francja. Ciąg liter i cyfr znajdujący się na każdym statku powietrznym w dobrze widocznym miejscu nie jest rejestracją samolotu! Jest to kod oznaczający przynależność do danej jednostki. Reg jest w większości przypadków taki sam jak numer seryjny maszyny (tak jest w przypadku np. Rafale, przy Mirage 2000 już nie jest tak łatwo) i znajduje się przeważnie na stateczniku pionowym, niestety często malowany małą czcionką, co sprawia, że trudno go dostrzec i większość osób jako reg bierze kod.

Dla przykładu zdjęcie Mirage'a 2000D:

Samolot i właściciel
Dassault Mirage 2000D
France - Air Force
Lotnisko
Czech Republic: Hradec Kralove ( LKHK)
Data /REG / CN
04.09.2009 / 654 / 520
Autor
Przemysław "Drzemi" Rost 


Widoczny na stateczniku numer 654 jest rejestracją tego samolotu. Kod 133-ID oznacza przynależność do EC 01.003 Navarre z Nancy (133-I to przynależność do jednostki, literka D kolejny egzemplarz samolotu). 

Ważne jest używanie rega ze statecznika, ponieważ kody nie są na stałe przypisywane do samolotów i z czasem inny samolot może otrzymać kod, który już kiedyś był w użyciu. Dla przykładu zdjęcia znalezione na A.net samolotów o kodzie 330-AA:
Mirage 2000-5F: Photos: Dassault Mirage 2000-5F Aircraft Pictures | Airliners.net
Mirage F1CR: Photos: Dassault Mirage F1CR Aircraft Pictures | Airliners.net

Druga sprawa to taka, że jeden samolot może mieć różne kody w różnych okresach eksploatacji. Dla przykładu Mirage 2000-5F, reg 43, serial 202:
Kod 330-AA w 2003 roku: Photos: Dassault Mirage 2000-5F Aircraft Pictures | Airliners.net
Kod 2-EJ w 2008 roku: Photos: Dassault Mirage 2000-5F Aircraft Pictures | Airliners.net

Hiszpania

W przypadku Hiszpanii sprawa wygląda podobnie jak przy Francji. Reg jest zapisany małą czcionką, często w tylnej części samolotu / na stateczniku, a duże, dobrze wyeksponowane cyfry, to kod. Dla przykładu zdjęcie Witka:

Samolot i właściciel
McDonnell Douglas EF-18A+Hornet
Spain - Air Force
Lotnisko
Poland: Radom - Sadkow ( EPRA)
Data /REG / CN
27.08.2009 / C.15-48 / 762/A562
Autor
Witold Łożyński (Wlkp_Spotters)



Reg to C.15-48 (ważny zapis z kropką i myślnikiem), a 12-06 to kod.


Mam nadzieję, że trochę pomoże to wszystkim odpowiednio wypełniać dane, przez co screenerzy będą mieli mniej pracy przy sprawdzaniu poprawności danych nowo dodawanych do bazy maszyn. 

 

Z USAF nie jest tak kolorowo, trzeba się czasem trochę naszukać. W przypadku maszyn amerykańskich wzór rega to 2 cyfry, myślnik, 4 cyfry (12-3456). Dwie pierwsze cyfry to rok, w którym złożono zamówienie na dany egzemplarz, ostatnie cyfry to numer kontraktu, więc wbrew pozorom jakiś system nadawania regów tam mają. 

Schody pojawiają się wtedy, gdy chcemy ten prawdziwy reg spisać, bo nie zawsze znajdziemy go na samolocie w takiej formie, w jakiej byśmy sobie życzyli. Problemów jest kilka.

1. Zdjęcie Witka jako pomoc dydaktyczna: 

Samolot i właściciel
Boeing F-15E Strike Eagle
United States - US Air Force (USAF)
Lotnisko
Netherlands: Leeuwarden (LWR EHLW)
Data /REG / CN
17.06.2006 / 97-0218 / 1356/E217
Autor
Witold Łożyński (Wlkp_Spotters)


Na stateczniku F-15 widzimy 5 cyfr, wiemy że potrzeba nam 6. W przypadku gdy mamy 2 małe cyfry pod kodem lotniska, a następnie 3 większe, prawdopobnie zostało opuszczone jedno 0 (zero). Rok zamówienia 1997, numer kontraktu 218. Żeby utrzymać schemat numerowania dodajemy 0 przed numerem kontraktu, co sprawia, że tak na prawdę pozostaje ten sam - 0218. I mamy reg 97-0218.

2. Moje zdjęcie w ramach pomocy wizualnej:

Samolot i właściciel
Boeing C-32A
United States - US Air Force (USAF)
Lotnisko
Poland: Warszawa - Okecie / Frederic Chopin (WAW EPWA)
Data /REG / CN
27.05.2011 / 99-0003 / 29027
Autor
Przemysław "Drzemi" Rost 


Widzimy na stateczniku jeden 5-cyfrowy numer. 90003. W przypadku maszyn pasażerskich, transportowych, cystern itp. często pomija się pierwszą cyfrę symbolizującą rok! Ten C-32 został zamówiony w 1999 roku, numer kontraktu to 3 (w wersji 4-cyfrowej 0003), stąd reg99-0003. Niestety w przypadku maszyn z 5-cyfrowymi numerami na statecznikach trzeba się naszukać trochę.

3. C-17 z NATO Strategic Airlift Capability (nie Hungary - Air Force), to wzór rega jest taki sam jak w przypadku USAF.

Zdjęcie poglądowe:

Samolot i właściciel
Boeing C-17A Globemaster III
NATO - Strategic Airlift Capability
Lotnisko
Poland: Warszawa - Okecie / Frederic Chopin (WAW EPWA)
Data /REG / CN
15.04.2010 / 08-0002 / F-210
Autor
Przemysław "Drzemi" Rost 


Jedynyem numerem widocznym jest 02. Mamy tu kumulację poprzednich 2 problemów. Rok zamówienia 2008 (ucięte zero), a numer kontraktu 2 (czyli 4-cyfrowy numer 0002). Daje nam to 08-0002. Analogicznie przy pozostałych C-17 NATO SAC.


* W przypadku US-ARMY reg jest dłuższy niż USAF, po myślniku jest 5 cyrfr (schemat: 12-34567). Na śmigłowcach często nie ma dwóch pierwszych cyfr oznaczających rok zamówienia. 

** US Navy i Marines używają regów 6-cyfrowych bez myślników.



Przy okazji, bardzo pomocna w wyszukiwaniu numerów seryjnych lub regów (jeśli zna się np. tylko kod) wojskowych statków powietrznych jest ta strona: http://www.scramble.nl/databases.htm

 
Czy ten artykuł był pomocny? tak / nie
Zależne artykuły Zapis regów samolotów TS-11 Iskra zespołu BCI
Pokazy lotnicze
Backlight
HD i FullHD
HDR
Szczegóły artykułu
Identyfikator artykułu: 22
Kategoria: Galeria >> Pozostałe
Ocena (Głosy): Ocena artykułu 3,0/5.0 (20)

 
« Wstecz


 
Cookies są elementem komunikującym Twoją przeglądarkę z niniejszym skryptem. Skrypt wysyła cookies do przeglądarki, a ta przechowuje je w systemie. Możesz skonfigurować przeglądarkę tak, aby informowała Cię w sytuacji, gdy strona przesyła cookies. Dzięki temu będziesz mógł zdecydować czy zaakceptować te dane, czy też nie. Na lotnictwo.net.pl cookies wykorzystywane są do logowania, analizowania ruchu na forum, statystyk, a czasami do poprawnego wyświetlania reklam. Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotycz±ce cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będ± one zapisane w pamięci urządzenia.

Więcej informacji w naszym FAQ